Πέμπτη 3 Ιουνίου 2010

"ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΥ - ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ:Υπόγεια κόντρα με φόντο τις εντάξεις μελετών"


"Μία… υπόγεια κόντρα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, μεταξύ της Νομαρχίας Ιωαννίνων και της Περιφέρειας Ηπείρου, με αφορμή τις εντάξεις μελετών για την ωρίμανση δημοσίων έργων υποδομής στο ΕΣΠΑ, όπως αποφασίστηκε στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου την Παρασκευή.Η κόντρα αυτή δεν έχει λάβει διαστάσεις, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, ωστόσο τα πρώτα δείγματα...


φάνηκαν αμέσως μετά τη συνεδρίαση, στις δηλώσεις του Αλ. Καχριμάνη, που εξέφρασε την δυσαρέσκειά του για την μη ένταξη κάποιας από τις προτάσεις της Νομαρχίας και ειδικότερα για τη σύνδεση των Τζουμέρκων με την Εγνατία Οδό.Οι αιτίες της μη ένταξης της μελέτης αυτής ποικίλουν, καθώς κάθε πλευρά εκτιμά πως πρόκειται είτε για ευνόητη απόρριψη είτε για εσκεμμένη απόρριψη, που εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες αντίστοιχα.Το βέβαιο είναι ότι ενόψει και των εκλογών του Νοεμβρίου, οι πολιτικές διαστάσεις των προβλημάτων καθώς επίσης και η διελκυστίνδα μεταξύ κορυφαίων στελεχών των μεγάλων κομμάτων θα βρίσκεται σε καθημερινή βάση. Από την άλλη, είναι χρήσιμο και αναγκαίο για τον οποιοδήποτε να δει τα θέματα σφαιρικά και να μην αρκείται στις διατυπώσεις κάποιας εκ των δύο πλευρών, προκειμένου να διαμορφώσει την πραγματική αντίληψη.Τα έργα είναι καλά και αναγκαία για όλους, την περίοδο που διανύουμε όμως, με δεδομένη την οικονομική δυσπραγία, αλλά και τους στόχους που πρέπει να επιτευχθούν στα πλαίσια του προγράμματος σταθερότητας θα πρέπει να ακολουθούνται βασικές προϋποθέσεις, όπως αυτές ορίζονται από το υπουργείο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας στην προκειμένη περίπτωση.

«Πολιτική η απόρριψη μελετών…»
Η βασική διαφωνία μεταξύ των δύο πλευρών έχει να κάνει με την πρόταση της Νομαρχίας για ένταξη της μελέτης σύνδεσης των Τζουμέρκων με την Εγνατία, προϋπολογισμού 3,6 εκ. ευρώ, η οποία δεν εγκρίθηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο.Η Νομαρχία Ιωαννίνων αφήνει να εννοηθεί, πως η απόφαση ήταν προειλημμένη και αυτό αποδεικνύεται από τον κατάλογο των προτεινόμενων μελετών, όπου σε αντίθεση με άλλες μελέτες που ανήκουν στην ίδια κατηγορία, η μελέτη για τη σύνδεση των Τζουμέρκων δεν περιλήφθηκε στην κατηγορία των μελετών που χρηματοδοτούνται ήδη από την ΣΑΜΠ018 και ανήκουν στην κατηγορία μελετών προετοιμασίας του ΕΣΠΑ που χρηματοδοτήθηκαν από το Γ’ ΚΠΣ και απεντάχθηκαν ή στις αμιγώς χρηματοδοτούμενες από εθνικούς πόρους μελέτες. Έτσι, εκτιμάται πως η απόρριψη της μελέτης καθορίστηκε από την πολιτική και κομματική ταυτότητα του Νομάρχη, σε μια προσπάθεια να «κοπούν τα φτερά» ενόψει μιας πιθανής υποψηφιότητας για την θέση του αιρετού Περιφερειάρχη.Αυτό είναι το πολιτικό σκέλος, αλλά υπάρχει και το τεχνοκρατικό, με τη Νομαρχία να τονίζει πως η μελέτη θα μπορούσε να ενταχθεί και το έργο να ολοκληρωθεί τμηματικά, εφόσον διαχωριστεί σε τρία κύρια κομμάτια.Υπάρχει τέλος και το βασικό επιχείρημα, ότι αυτό το έργο εξυπηρετεί τις ανάγκες μιας μεγάλης περιοχής και αποτελεί μια προοπτική ανάπτυξης για ένα μεγάλο τμήμα του νομού και της Ηπείρου.

Τεχνοκρατικά τα κριτήρια
για την Περιφέρεια
Εκ διαμέτρου αντίθετη όμως είναι η άποψη των υπευθύνων της Περιφέρειας Ηπείρου και της διαχειριστικής αρχής που έχει τον καθοριστικό ρόλο της αξιολόγησης των προτάσεων.
Όπως επισημαίνεται, η χρηματοδότηση των μελετών γίνεται πράγματι από εθνικούς πόρους σε αυτή τη φάση και εφόσον υπάρξει έργο στη συνέχεια και δημοπρατηθεί, τότε και το έργο και η μελέτη χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ. Σημειώνεται ακόμη πως η ιεράρχηση των προτεραιοτήτων από το υπουργείο είναι σαφής και δεν επιδέχεται αμφισβήτηση. Έτσι, ιεραρχούνται περιβαλλοντικά έργα, έργα υποδομών υγείας, πρόνοιας και παιδείας, ενώ για τις οδικές μεταφορές προκρίνονται μόνο όσα αφορούν τη μελέτη έργων υπερτοπικής σημασίας και ειδικότερα τη σύνδεση αστικών κέντρων της Περιφέρειας με τα διευρωπαϊκά δίκτυα και τις πύλες εισόδου της χώρας.Είναι προφανές, τονίζουν στην Περιφέρεια ότι ο άξονας Τζουμέρκα – Εγνατία (κόμβος Αράχθου) δεν καλύπτει την προτεραιότητα αυτή. Επισημαίνεται επίσης ότι σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου οι μελέτες που εγκρίνονται θα πρέπει να αποδώσουν έργα που θα ολοκληρωθούν εντός των χρονικών ορίων του προγράμματος, κάτι αδύνατο για πολλούς και διάφορους λόγους, για ένα έργο όπως αυτό που συν τοις άλλοις έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 170 εκ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν το 1/3 του ΠΕΠ Ηπείρου.Αναφορικά με το πολιτικό σκέλος και τα πολιτικά κριτήρια που ισχυρίζεται η Νομαρχία ότι επικράτησαν στις εντάξεις, η Περιφέρεια αντιτείνει την περίπτωση της Θεσπρωτίας για την ένταξη της μελέτης παράκαμψης της Ηγουμενίτσας, αλλά και τη σύνδεση της Ε.Ο. Ηγουμενίτσας – Πρέβεζας με την Εγνατία.
Επισημαίνεται τέλος από την Περιφέρεια, ότι επί των κριτηρίων που θέτει το υπουργείο κλήθηκαν να συναποφασίσουν τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου και αυτά εγκρίθηκαν ομόφωνα…

Ναι μεν, αλλά…
Θετικά σχόλια, αλλά και ενστάσεις για την πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στην Άρτα και των αποφάσεών του για τις μελέτες έργων στα πλαίσια της νέας προγραμματικής περιόδου, εξέφρασε ο δήμαρχος Περάματος Μιχάλης Κασσής.Σε δηλώσεις του ο κ. Κασσής χαρακτήρισε την επιτάχυνση των διαδικασιών για τις μελέτες έργων στο ΕΣΠΑ θετική, φέρνοντας για παράδειγμα τη μελέτη για την ολοκλήρωση του αποχετευτικού δικτύου σε δημοτικά διαμερίσματα, όπως το Πέραμα, η Αμφιθέα και τμήμα της Κρύας, προϋπολογισμού 500.000 ευρώ.Όμως, δεν έκρυψε την αντίθεσή τους στο γεγονός πως δεν συμπεριελήφθησαν μελέτες για την σύνδεση με οδικούς άξονες, όπως η Εγνατία Οδός. Έντονο είναι το ενδιαφέρον του Δήμου Περάματος για τον οδικό άξονα Πέραμα-Αμφιθέα-Λογγάδες-Δροσοχώρι, παράλληλα με τη σύνδεση με τον κόμβο Δροσοχωρίου για τον οποίο υπάρχουν διεκδικήσεις και από την πλευρά του Δήμου, καθώς και η σύνδεση της διεκδικούμενης εξόδου στη σήραγγα του Δρίσκου με το παλιό οδικό δίκτυο στη Μάζια. Σύμφωνα με τον κ. Κασσή, οι μελέτες αυτές θα πρέπει να συμπεριληφθούν στη νέα προγραμματική περίοδο, ώστε να επιτευχθεί η σύνδεση με την Εγνατία Οδό που αποτελεί ένα από τα βασικά αιτήματα του Δήμου Περάματος.

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ"
Share on Facebook