Σάββατο 19 Ιουνίου 2010

"«Μακρύς» ο δρόμος Εγνατία-Τζουμέρκα"


"Η σύνδεση των Τζουμέρκων με την Εγνατία οδό και ειδικότερα ο δρόμος από κόμβο Αράχθου μέχρι Πράμαντα θα ... περιμένει πολύ ακόμη για την ολοκλήρωση της μελέτης, ενώ για την κατασκευή τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα.Μετά την απένταξη, της μη ολοκληρωμένης μελέτης που είχε προωθήσει η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση, από το Γ΄ΚΠΣ και την μη ένταξη της σε αυτές που θα χρηματοδοτηθούν το επόμενο διάστημα για την ωρίμανση έργων στο ΕΣΠΑ, «απαισιόδοξη» είναι, αν...

και αναμενόμενη, η απάντηση της «Εγνατία οδός Α.Ε» σε αίτημα του νομάρχη για την συνέχιση της.Η εταιρεία παραπέμπει σε προσπάθεια για ένταξη στο ΕΣΠΑ ή σε χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους, δηλαδή και οι δυο εκδοχές δεν αποτελούν ...είδηση και οδηγούν σε αδιέξοδο... Ειδικά η περίπτωση να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, όταν έχει απενταχθεί από το Γ΄ΚΠΣ δεν προβλέπεται...Έτσι θα υπάρχει η ημιτελής μελέτη που πληρώθηκε τελικά, λόγω της απένταξης, από εθνικούς πόρους με περίπου 1,5 εκ. ευρώ και το έργο παραπέμπεται εκτός απροόπτου στο μακρινό μέλλον, αφού απαιτούνται περισσότερα από 150 εκ. ευρώ.Η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση όσο κι αν επικαλείται άλλους λόγους, φέρει ευθύνη για την μη ολοκλήρωση της μελέτης όπως εντάχθηκε στο Γ΄ ΚΠΣ, αφού τα χρήματα της σύμβασης δεν κάλυψαν το σύνολο του αντικειμένου, ήταν λίγα για τέτοια μελέτη. Υπήρξε λανθασμένη εκτίμηση του κόστους ενώ και τα χρονικά όρια ήταν περιορισμένα.

Η απάντηση του προέδρου της «Εγνατία οδός Α.Ε»
Απαντώντας στο έγγραφο του νομάρχη Αλέξανδρου Καχριμάνη για ανάληψη από την «Εγνατία οδός Α.Ε» της συνέχισης της μελέτης, ο πρόεδρος του Δ.Σ Αναστάσιος Μουρατίδης είναι σαφής και δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας:«Σε απάντηση του εγγράφου σας, με το οποίο προτάθηκε να ανατεθεί στην εταιρία «Εγνατία Οδός ΑΕ» η συνέχιση και η ολοκλήρωση των μελετητικών εργασιών της σύνδεσης της περιοχής Τζουμέρκων με τον Α/Κ Αράχθου, διότι διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και είναι σε θέση να εντάξει, στη συνέχεια, σε χρηματοδοτικά προγράμματα την κατασκευή του έργου, ζήτησε και παρέλαβε με το από τη Δ.Τ.Υ. της Νομαρχίας Ιωαννίνων τις εκπονηθείσες μελέτες της προαναφερόμενης οδικής σύνδεσης, προκειμένου να προβεί σε ενέργειες αρμοδιότητάς της.Οι ενέργειες αυτές θα αφορούν στην επισκόπηση των παραπάνω μελετών και στην επικαιροποίηση του τεχνικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου, ώστε να υπάρχει ετοιμότητα, σε περίπτωση εξεύρεσης πόρων, για την ανάθεση των υπολειπόμενων μελετών.Η αρχική αμοιβή για τις υπολειπόμενες μελετητικές εργασίες, σύμφωνα με προεκτίμηση της Περιφερειακής Υπηρεσίας Ιωαννίνων, ανέρχεται σε 3,5 εκ. ευρώ, ο προϋπολογισμός κατασκευής για το σύνολο του έργου, προεκτιμήθηκε από τη Νομαρχία Ιωαννίνων στο ποσό των 150 εκ. ευρώ με ΦΠΑ, ποσό όμως που μπορεί να διαφοροποιηθεί με την ολοκλήρωση των μελετών του έργου.Η «Εγνατία Οδός» στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της, θα διερευνήσει αρχικά τη δυνατότητα ένταξης των υπολειπόμενων μελετών της οδικής σύνδεσης Τζουμέρκων με Εγνατία Οδό, τμήμα «ΑΚ Αράχθου - Πράμαντα», αφού επικαιροποιήσει το μελετητικό αντικείμενο, στο ΠΕΠ Ηπείρου (χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα) και αν δεν καταστεί δυνατόν, στη συνέχεια να διερευνήσει τη δυνατότητα χρηματοδότησής τους από εθνικούς πόρους, εφόσον υπάρχει σχετική διαθεσιμότητα.Στόχος είναι να υπάρξει η απαιτούμενη ωριμότητα μελετών, ώστε το έργο να ενταχθεί σε επόμενη φάση σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα κατασκευής, το οποίο είναι και το πλέον κρίσιμο ζήτημα για την υλοποίηση του έργου».

Προηγήθηκε το «όχι» της Περιφέρειας
Στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Ηπείρου εντάχθηκαν με απόφαση του μελέτες για 29 έργα που θα προετοιμαστούν για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, αλλά όχι και αυτή που πρότεινε η Ν.Α Ιωαννίνων, δηλαδή την ολοκλήρωση της ημιτελούς μελέτης του άξονα Εγνατία-Πράμαντα.Ο νομάρχης αντέδρασε και στη συνεδρίαση και με δηλώσεις του και η ΓΓΠΗ Δήμητρα Γεωργακοπούλου απάντησε με γραπτή δήλωση τις επόμενες μέρες στην οποία, χαρακτήριζε ως αστοχία της Ν.Α την μη ολοκλήρωση της μελέτης και καλούσε το νομάρχη να αναλάβει τις ευθύνες του, αντί να δηλώνει αδικημένος, ανέφερε:«Η πρόταση της Νομ. Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων για χρηματοδότηση της μελέτης «Κόμβος Αράχθου Εγνατίας οδού έως Πράμαντα» με αιτούμενο προϋπολογισμό μελέτης 3,6 εκ. ευρώ και εκτιμώμενο προϋπολογισμό έργου 170 εκατ. (κατ΄ εκτίμηση του φορέα) δεν πληροί κανένα από τα κριτήρια αξιολόγησης και επιλογής των μελετών και γι΄ αυτό ακριβώς δεν προτάθηκε για χρηματοδότηση». Και μεταξύ των κριτηρίων ήταν ότι εντάσσονται μελέτες για έργα που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το ΠΕΠ, αλλά ο προϋπολογισμός του προτεινόμενου έργου απαιτεί όλους τους διαθέσιμους πόρους και ακόμη παραπάνω.

Πληρώθηκε από εθνικούς πόρους, αλλά...
Πρόκειται για μελέτη που απεντάχθηκε από το Γ΄ΚΠΣ. Ειδικότερα είχε ενταχθεί στις 22.06.2008 στο προηγούμενο ΠΕΠ Ηπείρου με προϋπολογισμό χρηματοδότησης 1.828.179 ευρώ, συμβασιοποιήθηκε στις 24.06.2008 με 1.474.921 ευρώ και απεντάχθηκε στις 23.03.2010 γιατί παρόλο που απορροφήθηκε το σύνολο του ποσού που προβλέπονταν για την εκπόνηση της μελέτης, η μελέτη με ευθύνη της Νομ. Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων και κατά παράβαση των όρων ένταξης και χρηματοδότησης, παρέμεινε ημιτελής. Αυτά υποστήριξε η Περιφέρεια, προσθέτοντας ότι επιβαρύνθηκαν οι εθνικοί πόροι για την πληρωμή του 1.479.921 ευρώ, το οποίο είχε ήδη δαπανηθεί και με την απένταξη έπρεπε να καλυφθεί.Βέβαια τα χρήματα δαπανήθηκαν και μάλιστα από εθνικούς πόρους και μελέτη δεν υπάρχει για να αναζητηθεί η χρηματοδότηση του έργου, ωστόσο δεν μπορεί να πεταχτούν στα σκουπίδια τόσα χρήματα, ούτε όμως να δαπανηθούν κι άλλα 3,5 εκ. ευρώ χωρίς προοπτική ένταξης του έργου. Πρόκειται για πολύ σοβαρό ζήτημα και δεν νομίζουμε ότι εύκολα μπορεί κανείς να απορρίψει ή να εγκρίνει τη συνέχιση της μελέτης, αποτελεί άλλωστε αναγκαίο έργο για μια ολόκληρη περιοχή που βασίζει πολλά σε αυτή τη σύνδεση.

ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ"

Share on Facebook