"Αντί να εγκαταστήσει αμέσως διόδια ώστε να αποκτήσει έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου, η διοίκηση της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ αδρανεί, ενώ ταυτόχρονα απολύει το έμπειρο επιστημονικοτεχνικό δυναμικό, που συνέβαλε στην ολοκλήρωση του μεγαλύτερου οδικού έργου. Όμως με την αποχώρηση 15-20 μηχανικών κάθε μήνα, μέχρι το τέλος του χρόνου η εταιρία θα βρίσκεται σε αδυναμία να εκτελέσει όσα έργα έχει εξαγγείλει το Υπουργείο μέχρι το 2013, στα πλαίσια του ΕΣΠΑ και των άλλων κοινοτικών και εθνικών προγραμμάτων.
Σήμερα κανένα νέο έργο...
δεν έχει ξεκινήσει από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, ενώ παραμένουν ακόμα ανολοκλήρωτα τμήματα του κύριου άξονα και αρκετοί κάθετοι άξονες είτε δεν έχουν ολοκληρωθεί είτε δεν έχουν δημοπρατηθεί, όπως επίσης και η πολυδιαφημισμένη εξωτερική περιφερειακή Θεσσαλονίκης.
Όσον αφορά στα διόδια, φαινομενικά επικρατεί αλαλούμ:
Από πρόσφατη συνέντευξη τύπου του Υπουργού Υποδομών Δημήτρη Ρέππα και του Γενικού Γραμματέα Συγχρηματοδοτούμενων έργων Σέργιου Λαμπρόπουλου σε ότι αφορά τα διόδια στην Εγνατία Οδό, προκύπτει πως άμεσα θα λειτουργήσουν οι σταθμοί διοδίων σε Πολύμυλο και Μάλγαρα, στη συνέχεια θα περάσουμε στο μεταβατικό σύστημα της χρονοχρέωσης (βινιέτα) και θα καταλήξουμε κάποτε στην εφαρμογή ενιαίου ηλεκτρονικού διαλειτουργικού συστήματος διοδίων. Δύο 24ωρα, όμως, αργότερα ο Αντιπρόεδρος της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και τ. Βουλευτής και Υπουργός Γιάννης Τσακλίδης, παρουσία του Υφυπουργού Γ. Μαγκριώτη σε εκδήλωση στις Σέρρες, ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα λειτουργήσουν άλλοι τρεις κλασσικοί σταθμοί διοδίων, στο Μαλακάσι, στο Νέστο μεταξύ Καβάλας και Ξάνθης και στο Νομό Έβρου.
Οι παλινωδίες αυτές όπως και η παραπομπή της εκμετάλλευσης στο μέλλον και με αμφίβολα συστήματα δεν είναι τυχαίες, αφού πληροφορίες λένε ότι η εκμετάλλευση της οδού θα περάσει στα χέρια των μεγαλοεργολάβων, ενώ θα μείνει στα χαρτιά η θυγατρική εταιρία που ιδρύθηκε από τον Σουφλιά το 2009, με σκοπό την αυτοτελή εκμετάλλευση των διοδίων και των Σταθμών Εξυπηρέτησης από την ίδια την ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ.
Θα είναι βέβαια σκάνδαλο πρώτου μεγέθους να εκχωρηθεί η εκμετάλλευση της Εγνατίας στα ιδιωτικά συμφέροντα, διότι το σύνολο του έργου κατασκευάστηκε με χρήματα του ελληνικού λαού (και της ΕΕ), χωρίς την παραμικρή συμβολή ιδιωτικών κεφαλαίων, τα οποία θα έρθουν εκ των υστέρων και αδαπάνως να καρπωθούν τεράστια κέρδη εκμεταλλευόμενα την ανικανότητα (;) του κράτους και της πολιτικής ηγεσίας να προασπίσουν το δημόσιο συμφέρον. Η σημερινή λοιπόν αδράνεια και οι αντικρουόμενες εξαγγελίες εξυπηρετούν την πολιτική επιλογή της παραχώρησης, μέχρι να ωριμάσουν οι συνθήκες και να φαίνεται πλέον ως μονόδρομος η εκμετάλλευση από τους ιδιώτες, λόγω και των υψηλών δανείων που έχει η Εταιρία.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών φαίνεται ότι έχει επιλέξει την ιδιωτικοποίηση της εκμετάλλευσης της οδού με την μορφή ιδιότυπων συμβάσεων παραχώρησης. Δηλαδή η κοινοπραξία που θα αναλάβει τη διαχείριση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού, με τσουχτερά βέβαια διόδια, δεν θα έχει το κλασσικό κατασκευαστικό αντικείμενο, αλλά την προμήθεια και λειτουργία του απαραίτητου και πανάκριβου εξοπλισμού συλλογής και αστυνόμευσης, κάτι σαν μια νέα "παραχώρηση" δηλαδή, όχι ακριβώς στα πρότυπα των γνωστών μας συμβάσεων.
Την νέα πολιτική «αποκρατικοποίησης» έχει αναλάβει να υλοποιήσει ο Γενικός Γραμματέας Συγχρηματοδοτήσεων Σέργιος Λαμπρόπουλος, γενικός διευθυντής στην Εγνατία από το 1996 μέχρι το 2006 και μέχρι πρότινος στέλεχος της Κοινοπραξίας που προεισπράττει τα διόδια του ΠΑΘΕ. Ενώ λοιπόν το έμπειρο τεχνικό δυναμικό οδεύει στην ανεργία η νέα πολυμελής διοίκηση της Εταιρίας (τρεις εντεταλμένοι και ένας διευθύνων σύμβουλος) αδρανεί , μέχρι να ωριμάσουν οι συνθήκες για την παραχώρηση - ξεπούλημα στους μεγαλοεργολάβους. Με την απαξίωση του δημόσιου φορέα να είναι το πρώτο στάδιο και την μετατροπή του σε μια συρρικνωμένη «καμαριέρα» των εργολάβων το τελευταίο το δημόσιο συμφέρον αποποιείται τα έσοδα του.
Προφητικά το ΒΗΜΑ με τίτλο «ανερμάτιστα διόδια» έγραφε στις 19-1-2010:
«Το ελληνικό κράτος φέρεται στους εργολάβους σαν διαμερισματούχος που σε στιγμή τρέλας χαρίζει την περιουσία του στους νοικάρηδες. «Και μην ανησυχείτε για τα έξοδα μεταβίβασης. Όλα πάνω μου». Το ελληνικό κράτος αναλαμβάνει τις απαλλοτριώσεις, κάνει σχέδια και χρονοδιαγράμματα, υπολογίζει τα έξοδα, και μετά καλεί τους εργολάβους να διαχειριστούν την είσπραξη. Εντάξει, ο εργολάβος ρίχνει και τα μπετά. Το ελληνικό κράτος έχει χάσει την αυτοεκτίμησή του, οπότε δεν αντιδρά ή φέρεται συμπλεγματικά. Όλη αυτή η φασαρία που γίνεται με τα διόδια είναι ενδεικτική
Αντιθέτως, στην Εγνατία παρατηρείται μακαριότητα. Οι οδηγοί απολαμβάνουν τα 670 χιλιόμετρα εντελώς δωρεάν. Κανένας δεν σκέφτηκε ως τώρα να βάλει διόδια από την Ηγουμενίτσα ως την Αλεξανδρούπολη, παρά το γεγονός ότι η συντήρηση του οδικού δικτύου κοστίζει 60 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Ας μη μετρήσουμε πόσες εκατοντάδες εκατομμύρια χάθηκαν από την Εγνατία τόσα χρόνια επειδή κανένας δεν πήρε την πρωτοβουλία να χρεώσει το έργο έστω με ένα συμβολικό τίμημα. Από τεμπελιά ή από υστεροβουλία ένα χρυσωρυχείο θάφτηκε. Να πούμε ενδεικτικά ότι ένας και μόνο σταθμός διοδίων, του ξεδοντιασμένου Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, θα μπορούσε να συντηρήσει τα ετήσια έξοδα όλης της Εγνατίας. Τα διόδια στην Κατερίνη, στον σταθμό Μαλγάρων, εισπράττουν 65 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Αν τη διαχείριση της Εγνατίας την είχαν αναλάβει Γάλλοι, Γερμανοί και Ιουδαίοι, θα είχαν ρεφάρει το έργο, θα είχαν φυτέψει τουλάχιστον 100 εισόδους, θα απασχολούσαν τουλάχιστον 2.000 άτομα και θα καβάτζωναν δυσθεώρητα κέρδη. Εν ολίγοις καθοδηγούμαστε στην εξύμνηση των ιδιωτών.»
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
Share on Facebook