Πέμπτη 3 Ιουνίου 2010

"Πεδίο αντιπαράθεσης οι μελέτες του ΕΣΠΑ"


"Έντονα δυσαρεστημένος εμφανίζεται ο Νομάρχης Ιωαννίνων Αλέξανδρος Καχριμάνης από την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου να μην εντάξει στο ΕΣΠΑ συγκεκριμένες μελέτες που αφορούσαν έργα ζωτικής σημασίας.Η δυσαρέσκεια αυτή του κ. Καχριμάνη φαίνεται πως οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε ένα νέο πολιτικό μέτωπο αντιπαράθεσης μεταξύ του Νομάρχη και της Περιφέρειας Ηπείρου, μία αντιπαράθεση που τουλάχιστον μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να έχει λάβει διαστάσεις.Το ζητούμενο για τη Νομαρχία, αλλά και για άλλους εμπλεκόμενους φορείς, όπως...


είναι αρκετοί αιρετοί στο Νομό Ιωαννίνων, παραμένει το γιατί δεν εντάχθηκαν αυτά τα έργα, οι μελέτες, στο ΕΣΠΑ, τη στιγμή που άλλα οδικά έργα με κόστος πολλών εκατομμυρίων ευρώ πήραν το «πράσινο φως» για να προχωρήσουν.
Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως από τη μια δεν εντάχθηκε η σύνδεση των Τζουμέρκων με την Εγνατία Οδό, ενώ την ίδια στιγμή το Περιφερειακό Συμβούλιο είπε «ναι» στην παράκαμψη Ηγουμενίτσας, μία μελέτη με κόστος περίπου στα 2,6 εκ. ευρώ και εκτιμώμενο προϋπολογισμό έργου τα 25 εκ. ευρώ.Ακριβώς ίδια σε απόλυτα νούμερα είναι και τα κόστη για την σύνδεση της Εγνατίας Οδού με την περιοχή του Ζαγορίου που δεν εντάχθηκε, ενώ μικρότερο είναι το κόστος για την επέκταση της οδού Γεννηματά από την Ανατολή έως τη γέφυρα Καστρίτσας που επίσης δεν εντάχθηκε.Επίσης, αναζητώντας κανείς τις αιτίες που κάποιες μελέτες δεν προχώρησαν, μπορεί να ψάξει είτε σε καθαρά πολιτικό επίπεδο, είτε σε τεχνοκρατικό. Επίσης, ένα ακόμη θέμα που πρέπει κανείς να εξετάσει έχει να κάνει με την οικονομική δυσπραγία, με τη γενικότερη οικονομική συγκυρία που διανύει η χώρα, αφού το Υπουργείο Οικονομίας ζητά την προώθηση συγκεκριμένων έργων.Όμως, το μείζον ζήτημα που φαίνεται πως αποτελεί την κύρια διαφωνία μεταξύ Νομαρχίας και Περιφέρειας έχει να κάνει με τη μελέτη σύνδεσης των Τζουμέρκων με την Εγνατία Οδό, μία μελέτη με κόστος που φτάνει τα 3,6 εκ. ευρώ, η οποία δεν εγκρίθηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο.Πληροφορίες αναφέρουν πως η Νομαρχία θεωρεί ότι η απόφαση αυτή του Περιφερειακού Συμβουλίου είχε προαποφασιστεί κάτι που όπως επισημαίνουν έγκυρες πηγές από τη Νομαρχία, αποδεικνύεται και από άλλες μελέτες που δεν εντάχθηκαν και που χρηματοδοτούνται ήδη από συγκεκριμένα κονδύλια.Δεν είναι λίγοι άλλωστε αυτοί που πιστεύουν, ότι το σημαντικό αυτό έργο της σύνδεσης των Τζουμέρκων με την Εγνατία απεντάχθηκε με καθαρά πολιτικά κριτήρια, που αφορούν το Νομάρχη και την πρόθεσή του να κατέλθει ως υποψήφιος για τη θέση του αιρετού Περιφερειάρχη.Πάντως, η Νομαρχία τονίζει πως η μελέτη θα μπορούσε να ενταχθεί και το έργο να ολοκληρωθεί τμηματικά, εφόσον διαχωριστεί σε τρία κύρια κομμάτια. Το βέβαιο πάντως είναι πως το συγκεκριμένο έργο θα εξυπηρετούσε μία μεγάλη περιοχή, στην οποία θα έδινε σημαντική ώθηση.

Η άποψη της Περιφέρειας
Την ίδια στιγμή αντίθετη άποψη για το όλο θέμα έχει η Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Ηπείρου, που αξιολογεί και τις προτάσεις – μελέτες.Σύμφωνα με αυτή την πλευρά, η χρηματοδότηση των μελετών γίνεται από εθνικούς πόρους, και στη συνέχεια εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά και ξεκινήσει ένα έργο, τότε η μελέτη χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, όπως και το έργο.
Όμως, την ίδια στιγμή η κυβέρνηση έχοντας ιεραρχήσει τα έργα που επιθυμεί να γίνουν, δίνει προτεραιότητα στο περιβάλλον, τις υποδομές υγείας και πρόνοιας, ενώ σε ό,τι αφορά τα οδικά έργα, προχωρούν με εντολή των αρμόδιων Υπουργείων μόνο όσα αφορούν τη σύνδεση αστικών κέντρων της περιφέρειας με τα διευρωπαϊκά δίκτυα. Με βάση αυτό, είναι ξεκάθαρο πως ο άξονας από τα Τζουμέρκα μέχρι την Εγνατία δεν καλύπτει την ανάγκη αυτή, αφού τα Τζουμέρκα δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση αστικό κέντρο της περιφέρειας.Την ίδια στιγμή, αίσθηση προκαλεί – και εδώ επανερχόμαστε στα πολιτικά κριτήρια – το γεγονός ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο ενέκρινε την παράκαμψη της Ηγουμενίτσας, αλλά και τη σύνδεση της εθνικής οδού Ηγουμενίτσας- Πρέβεζας με την Εγνατία, κάτι που για πολλούς ακυρώνει αυτό που επισημάναμε παραπάνω, ότι δηλαδή κάποιες αποφάσεις της Περιφέρειας πάρθηκαν με πολιτικά κριτήρια.

Παράπονα από τον Μ. Κασσή
Εξάλλου σε δηλώσεις του χθες στο ITV ο Δήμαρχος Περάματος Μιχάλης Κασσής εξέφρασε τα παράπονά του, λέγοντας πως περίμενε να συμπεριληφθούν στο ΕΣΠΑ οι μελέτες για τη σύνδεση της περιοχής με οδικούς άξονες, όπως η Εγνατία Οδός.Παράλληλα, ο κ. Κασσής χαρακτήρισε θετική την επιτάχυνση των διαδικασιών για τις μελέτες έργων στο ΕΣΠΑ, όπως για παράδειγμα τις μελέτες για την ολοκλήρωση του αποχετευτικού δικτύου σε δημοτικά διαμερίσματα, όπως το Πέραμα, η Αμφιθέα και τμήμα της Κρύας.Τέλος, έντονο είναι το ενδιαφέρον του Δήμου Περάματος για τον οδικό άξονα Πέραμα-Αμφιθέα-Λογγάδες-Δροσοχώρι, παράλληλα με τη σύνδεση με τον κόμβο Δροσοχωρίου για τον οποίο υπάρχουν διεκδικήσεις και από την πλευρά του Δήμου, καθώς και η σύνδεση της διεκδικούμενης εξόδου στη σήραγγα του Δρίσκου με το παλιό οδικό δίκτυο στη Μάζια.Σύμφωνα με τον κ. Κασσή, οι μελέτες αυτές θα πρέπει να συμπεριληφθούν στη νέα προγραμματική περίοδο, ώστε να επιτευχθεί η σύνδεση με την Εγνατία Οδό που αποτελεί ένα από τα βασικά αιτήματα του Δήμου Περάματος.

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ"
Share on Facebook