Τετάρτη 7 Ιουλίου 2010

"Η "Χούντα" της ΔΟΥ Παλλήνης – Πως να αντιδράσετε με βάση το νόμο."


"Το τελευταίο χρονικό διάστημα και εν’ όψη της παραγραφής προστίμων (30/6/2010 ν.3790/10 άρθρο 10) για μεταβιβάσεις ακινήτων που έγιναν το 2003 και 2004 η ΔΟΥ Παλλήνης (η μοναδική ΔΟΥ σε όλη την Ελλάδα) απέστειλε μαζικά χιλιάδες Φύλλα Ελέγχου Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων με τα οποία καλεί τους ιδιοκτήτες να πληρώσουν...
τεράστια ποσά, τις περισσότερες φορές πάνω από 10,000 € στον καθένα, για τέλη μεταβίβασης ακινήτων στα οποία υπήρχαν ημιυπαίθριοι χώροι που μετατράπηκαν σε χώρους κύριας κατοικίας και δεν δηλώθηκαν ή έγινε αλλαγή χρήσης του υπογείου σε χώρο κύριας κατοικίας. Ο προϊστάμενος της ΔΟΥ Παλλήνης (τύφλα να έχει ο Παπαδόπουλος) με τη γνωστή χουντική μέθοδο του “Αποφασίζομεν και διατάσσομεν” και παρά τις κατευθυντήριες οδηγίες του Υπουργείου Οικονομικών να μην προβεί σε αυτή την τακτική επέλεξε να αυξήσει τα έσοδα της ΔΟΥ Παλλήνης με αυτό τον τρόπο. Συγκεκριμένα από το Τμήμα Κεφαλαίου του Υπουργείου Οικονομικών, μετά από επικοινωνία που είχα, μου είπαν ότι δεν ενθαρρύνουν τέτοιες πρακτικές αλλά δεν μπορούν και να του επιβάλουν να μην το κάνει. Καμία άλλη Εφορία δεν ακολούθησε αυτή την τακτική η οποία ναι μεν δεν είναι παράνομη (ο νόμος του δίνει αυτό το δικαίωμα) αλλά σίγουρα είναι ανήθικη σε μια τέτοια περίοδο κρίσης που ζούμε και εν μέσω διαδικασιών ρύθμισης των χώρων αυτών στις κατά τόπους πολεοδομίες με βάση το νόμο 3843/10. Αφού λοιπόν έχουν ήδη σταλεί αυτά τα Φύλλα Ελέγχου θα πρέπει και εμείς από την πλευρά μας, με όλα τα μέσα που μας δίνει ο νόμος, να αντιδράσουμε σε αυτή την τακτική της ΔΟΥ Παλλήνης.

Για όσους θέλουν τελικά να υποκύψουν σε αυτόν τον ωμό εκβιασμό μπορούν απλά να προσέλθουν στη ΔΟΥ, εντός 60 ημερών από την ημερομηνία που έλαβαν το Φύλλο Ελέγχου και να αποδεχτούν τα πρόστιμα που αναγράφονται σε αυτό με έκπτωση 40% επί των προσαυξήσεων.

Για τους υπόλοιπους, που δεν θέλουν να υποκύψουν ας δούμε αναλυτικά τι μπορούμε να κάνουμε με βάση τις ΠΟΛ.1046/05, ΠΟΛ 1057/05 και 1073/05, το ν.3843/10, την Εγκύκλιο 5.

Στην παράγραφο 1 της ΠΟΛ.1057/05 αναφέρονται τα εξής:
Παρ 1. Η αναγραφή της ύπαρξης ημιυπαίθριου χώρου κατά την υποβολή της οικείας δήλωσης είναι μεν σκόπιμη, όχι όμως υποχρεωτική. Κατά συνέπεια δεν υφίσταται υποχρέωση του φορολογουμένου αφενός κατά το στάδιο της υποβολής της δήλωσης για την προσκόμιση σχεδίου κάτοψης ορόφου του ακινήτου ή διάγραμμα κάλυψης αυτού και αφετέρου για την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης περί της ύπαρξης ή μη ημιυπαίθριου χώρου.

Σύμφωνα λοιπόν με την παράγραφο 1 οι ιδιοκτήτες κατά την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτου δεν έχουν καμία υποχρέωση να δηλώσουν την ύπαρξη ημιυπαίθριου χώρου στο ακίνητό τους. Δικαιολογίες λοιπόν του τύπου “γιατί δεν το δήλωσες από την αρχή” δεν έχουν καμία νομική αξία και απλά διατυπώνονται χάριν εκφοβισμού.
Στην παράγραφο 3 της ΠΟΛ.1046/05 αναφέρονται τα εξής:
Παρ 3. Η διαπίστωση του χρόνου διαμόρφωσης της πραγματικής κατάστασης του ακινήτου (εν προκειμένω η διαμόρφωση του ημιυπαίθριου χώρου σε χώρο κύριας χρήσης), ανάγεται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του φορολογικού ελέγχου, ο οποίος προκειμένου να διακριβώσει την κατάσταση αυτή, μπορεί να μετέλθει όλα τα επιτρεπόμενα από τη νομοθεσία μέσα (π.χ. έλεγχος δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, μισθωτήρια συμβόλαια κ.λπ.) κατά τον έλεγχο που πραγματοποιεί εντός του χρόνου παραγραφής. Η μετάθεση του βάρους της απόδειξης στον φορολογούμενο δεν συνάδει με την αρχή της χρηστής διοίκησης. Δεδομένου λοιπόν ότι το βάρος της απόδειξης το φέρει η φορολογούσα αρχή και είναι εξαιρετικά δυσχερής η απόδειξη γεγονότων σε βάθος χρόνου, θα πρέπει να καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια από τις ΔΟΥ, έτσι ώστε να διενεργείται αυτοψία κατά τον χρόνο υποβολής της οικείας δήλωσης. Εφόσον αυτό δεν είναι εφικτό, η αυτοψία διενεργείται εντός ευλόγου χρόνου περίπου δύο μηνών από την υποβολή της δήλωσης και τούτο γιατί θεωρούμε ότι η πραγματική κατάσταση του ακινήτου δεν είναι εύκολο να μεταβληθεί στο διάστημα αυτό και συνεπώς τεκμαίρεται ότι κατά τον κρίσιμο χρόνο φορολογίας η πραγματική κατάσταση του ακινήτου είναι αυτή που διαπιστώνεται κατά τη διενέργεια της αυτοψίας, χωρίς να είναι απαραίτητηη επίκληση άλλων αποδεικτικών στοιχείων από τη ΔΟΥ.

Σύμφωνα με την παράγραφο 3 λοιπόν, μετά την πάροδο 2 μηνών από την υποβολή της δήλωσης, αυτός που πρέπει να αποδείξει το πότε μετατράπηκαν οι ημιυπαίθριοι χώροι σε χώρους κύριας κατοικίας είναι η Εφορία και σε καμία περίπτωση ο ιδιοκτήτης του ακινήτου. Δικαιολογίες λοιπόν από τους ελεγκτές της ΔΟΥ Παλλήνης του τύπου ή μου φέρνεις αποδείξεις για το πότε έκλεισες τον ημιυπαίθριο χώρο σου ή θα θεωρήσω ότι ήταν κλειστός από την αρχή δεν στέκουν σε κανένα δικαστήριο. Όσοι χώροι κλείστηκαν μετά την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης δεν οφείλουν τέλη μεταβίβασης.

Στην παράγραφο 5 της ΠΟΛ.1046/05 αναφέρονται τα εξής:
Παρ 5. Για τις υποθέσεις, στις οποίες ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε σε χρόνο μεταγενέστερο του χρόνου φορολογίας (π.χ. στο τέλος του χρόνου παραγραφής) και δεν αποδεικνύεται με βάση τα στοιχεία της φορολογικής αρχής η διαμόρφωση του ημιυπαίθριου χώρου σε χώρο κύριας χρήσης (κατά το χρόνο φορολογίας), δεν υφίσταται για το χώρο αυτό φορολογική υποχρέωση και, αν τυχόν στην εκδοθείσα πράξη έχει περιληφθεί η αξία των ημιυπαίθριων χώρων, εφόσον η υπόθεση βρίσκεται στο στάδιο διοικητικής επίλυσης της διαφοράς, θα πρέπει να γίνει τροποποίηση ή ακύρωση εν όλω ή εν μέρει της οικείας πράξης.
Σύμφωνα με την παράγραφο 5 λοιπόν, για όσους ιδιοκτήτες έκανε αυτοψία η εφορία 4, 5 ή 6 χρόνια μετά την υποβολή της δήλωσης (σχεδόν σε όλους δηλαδή) δεν υπάρχει η παραμικρή περίπτωση να αποδειχθεί από την Εφορία ότι οι χώροι ήταν χώροι κύριας κατοικίας κατά το χρόνο υποβολής της δήλωσης και ως εκ τούτου και πάλι δεν οφείλουν τέλη μεταβίβασης. Σε πολλά φύλλα Ελέγχου που έχουν αποσταλεί, ίσως και σε όλα, οι ελεγκτές έγραψαν τη φράση “Όλη η οικοδομή έχει ενιαία λειτουργικότητα”. Αυτό έχει σαν στόχο και σκοπό να αποδείξει ότι οι χώροι αυτοί ήταν πάντα χώροι κύριας χρήσης και δεν θα μπορούσαν να κλειστούν αργότερα ώστε να παρακάμψουν στην παράγραφο 5 το σημείο που λέει ότι “..δεν αποδεικνύεται με βάση τα στοιχεία της φορολογικής αρχής η διαμόρφωση του ημιυπαίθριου χώρου σε χώρο κύριας χρήσης (κατά το χρόνο φορολογίας)”. Γράφοντας ότι όλη η οικοδομή έχει ενιαία λειτουργικότητα ισχυρίζονται ότι το αποδεικνύουν. Η άποψη όσων νομικών ρωτήθηκαν για το θέμα είναι ότι είναι μια αυθαίρετη έκφραση και δεν αποδεικνύει σε καμία περίπτωση ότι οι χώροι ήταν πάντα κλειστοί. Σε κανένα διοικητικό δικαστήριο δεν μπορεί να σταθεί αυτή η δικαιολογία.

Στο Άρθρο 6, Παρ. 6 του νόμου 3843/10 αναφέρεται ότι:
Παρ 6. Για τους χώρους που προβλέπονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 5, οι οποίοι διατηρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού, δεν επιβάλλονται πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης ούτε άλλες κυρώσεις. Για τους χώρους αυτούς δεν οφείλονται επίσης αναδρομικά οποιεσδήποτε εισφορές φορέων κοινωνικής ασφάλισης ή άλλες επιβαρύνσεις για την αλλαγή χρήσης που έχει συντελεστεί. Τα παραπάνω ισχύουν για τους ίδιους χώρους και για εκκρεμείς σε οποιοδήποτε στάδιο και διαδικασία σχετικές υποθέσεις. Τυχόν ήδη καταβληθέντα ποσά σχετικών προστίμων δεν αναζητούνται ενώ τυχόν ανείσπρακτα βεβαιωθέντα ποσά σχετικών προστίμων διαγράφονται.

Στην Ερμηνεία του Άρθρου 6 Παρ 6 του ν.3843/10 στην Εγκύκλιο 5/2010 του ΥΠΕΚΑ αναφέρεται ότι:
Παρ. 6. Οι χώροι που ρυθμίζονται με την παραπάνω διαδικασία δεν οφείλουν πλέον άλλο πρόστιμο ανέγερσης και διατήρησης για τα επόμενα 40 χρόνια και μπορούν να μεταβιβάζονται με την επισημείωση ότι αυτοί «ρυθμίστηκαν με τις διαδικασίες του Ν.3843/2010 και αρ.πρωτ.αίτησης ………/2010/της πολεοδομικής υπηρεσίας ……………….». Δεν επιβάλλονται νέα πρόστιμα για τους ρυθμισθέντες χώρους και δεν οφείλονται αναδρομικά φόροι και εισφορές (ΙΚΑ, μεταβίβασης κλπ). Αυτονόητο είναι ότι πρόστιμα, εισφορές και συνέπειες για άλλες αυθαιρεσίες πέρα αυτών που ρυθμίζονται εξακολουθούν να επιβάλλονται και αρμόδια για τον διαχωρισμό (καταγεγραμμένες περιπτώσεις που έχει βεβαιωθεί το πρόστιμο) είναι η πολ/κη υπηρεσία που ενημερώνει την ΔΟΥ για τα πρόστιμα που εξακολουθούν να απαιτούνται καθώς και αυτά που διαγράφονται. Καταβληθέντα ποσά δεν συμψηφίζονται και δεν αναζητούνται.

Όπως λέει λοιπόν η ερμηνευτική εγκύκλιος 5 του ΥΠΕΚΑ “Οι χώροι που ρυθμίζονται δεν οφείλουν αναδρομικά φόρους μεταβίβασης”. Είτε τους αρέσει λοιπόν είτε όχι όσοι ιδιοκτήτες έχουν ήδη προβεί στις διαδικασίες ρύθμισης των χώρων τους με βάση το ν.3843/10 και έλαβαν σφραγίδα πληρότητας από την πολεοδομία όπου ανήκει το ακίνητο δεν οφείλουν αναδρομικά κανένα τέλος μεταβίβασης για τους χώρους αυτούς. Αυτό είναι και το σημείο κλειδί στην όλη υπόθεση γιατί ο προϊστάμενος της ΔΟΥ Παλλήνης αρνείται πεισματικά να αποδεχτεί αυτή την ερμηνεία της εγκυκλίου (δεν τον βολεύει άλλωστε). Τι να κάνουμε όμως οι νόμοι είναι για όλους και δεν εφαρμόζονται κατά την βούληση του κάθε Δημοσίου Υπαλλήλου.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνω και την Εγκύκλιο 8/2010 του ΥΠΕΚΑ όπου με στροφή του Υπουργείο Περιβάλλοντος κατά 180 μοίρες αναφέρει στην παράγραφο 19 ότι:

Παρ.19 Τα θέματα φορολόγησης των χώρων που εμπίπτουν στη ρύθμιση του ν.3843/10

είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών. ( παρ. 6, άρθρου 6, της Εγκυκλίου 5/10 ).

Δηλαδή η εγκύκλιος 8 είναι αντίθετη σε ερμηνεία από την εγκύκλιο 5. Αυτό έχει σαν συνέπεια όσοι έλαβαν σφραγίδα πληρότητας από τις πολεοδομίες μετά την 15/6/2010 (ημερομηνία δημοσίευσης της εγκυκλίου 8) να βρίσκονται σε ένα ιδιαίτερο καθεστώς γιατί θα πρέπει να περιμένουν να εκδοθεί εγκύκλιος του Υπουργείου Οικονομικών που να αφορά στο θέμα φορολόγησης των χώρων αυτών. Για όλους τους άλλους όμως που η σφραγίδα πληρότητας είναι πριν την 15/6/21010 ισχύει ξεκάθαρα η εγκύκλιος 5 και όχι η εγκύκλιος 8 η οποία είναι μεταγενέστερη της ημερομηνίας πληρότητας και φυσικά δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ.

Μία ακόμα θετική εξέλιξη, για όλους εμάς, είναι η απάντηση του Υπουργού Κου Παπακωνσταντίνου στη συνέντευξη τύπου που έδωσε στους Δημοσιογράφους στις 5/7/2010 σε ερώτηση της Κας Βουργάνα:

Μ. ΒΟΥΡΓΑΝΑ: Κύριε Υπουργέ για τους ημιυπαίθριους υπάρχει ένα θέμα με τις εφορίες και εννοώ ότι οι φορολογούμενοι πηγαίνουν κάνουν την ρύθμιση, μετά οι Εφορίες έρχονται και επιβάλουν πρόσθετο φόρο μεταβίβασης. Τι γίνεται, θα ξανά πληρώσουμε και άλλα ποσά;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αντιληφθήκαμε ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο ζήτημα αυτό. Έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο νόμος δεν ήταν απολύτως σαφής. Να το καταστήσω λοιπόν σαφές, όπως και θα το κάνει η συνάδελφός μου η κυρία Μπιρμπίλη. Δεν υπάρχει αναδρομική φορολογία εδώ, είναι σαφή τα πράγματα. Όποιος υπάγεται στη ρύθμιση, δεν πληρώνει αναδρομικά για όταν και αν έκλεισε στο παρελθόν τον ημιυπαίθριό του χώρο. Αυτό θα γίνει απολύτως σαφές. Πράγματι ορισμένες εφορίες είχαν προχωρήσει σε κάποιους καταλογισμούς. Αυτό είτε με εγκύκλιο, είτε με σαφέστερη διατύπωση σε έναν επόμενο νόμο, θα ξεκαθαριστεί απόλυτα.

Συνοψίζοντας λοιπόν, όσοι δεν θέλουν να υποκύψουν στους εκβιασμούς της ΔΟΥ Παλλήνης μπορούν να κάνουν τα εξής:

Με μια απλή αίτηση στο Συνήγορο του Πολίτη να ζητήσουν τη διαμεσολάβησή του, ώστε να λύσουν το πρόβλημά τους επικαλούμενοι όλα τα παραπάνω άρθρα στην αίτησή τους. Η αίτηση μπορεί να υποβληθεί είτε αυτοπροσώπως στα γραφεία του Συνηγόρου του Πολίτη, κατά τις εργάσιμες ημέρες Χατζηγιάννη Μέξη 5, 115 28 Αθήνα (περιοχή Χίλτον), 8.30 π.μ-2μ.μ, 3ος όροφος είτε με fax στον αριθμό 210-7292129. Τηλέφωνο Εξυπηρέτησης Κοινού 210-7289600
Το site του Συνηγόρου του Πολίτη είναι το παρακάτω:

http://www.synigoros.gr/contact_submit.htm

Εντός των 60 ημερών που τους δίνει ο νόμος από την ημερομηνία παραλαβής του Φύλλου Ελέγχου Μεταβίβασης Ακινήτου που έλαβαν να προσφύγουν στο αρμόδιο Διοικητικό Δικαστήριο και είναι απολύτως βέβαιο ότι θα κερδίσουν την υπόθεση.

Ελπίζω να φάνηκα κάπως χρήσιμος σε όσους αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα με μένα και θα επανέλθω όταν υπάρχουν εξελίξεις. Μην ξεχνάτε ότι ο ένας δεν μπορεί να κάνει τίποτα. οι πολλοί μπορούν να κάνουν τα πάντα. Έχουμε δίκαιο και το διεκδικούμε."

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ



Share on Facebook