"Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις με τα λαχταριστά φαγητά και τα ακαταμάχητα γλυκά συνήθως σας ανοίγουν την όρεξη, αν κάνετε όμως τις διατροφικές επιλογές σας με βάση αυτά που εμφανίζονται στις διαφημίσεις στη μικρή οθόνη, η δίαιτά σας θα είναι μάλλον ανθυγιεινή και παχυντική.
Στην πραγματικότητα θα καταλήξετε να καταναλώνετε 25 φορές τη συνιστώμενη ποσότητα ζάχαρης, 20 φορές τη συνιστώμενη ποσότητα λιπαρών και λιγότερο από το μισό της συνιστώμενης ποσότητας λαχανικών, γαλακτοκομικών και φρούτων κάθε μέρα, σύμφωνα με μια νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο...
τεύχος Ιουνίου του Journal of the American Dietetic Association (Επιθεώρηση της Αμερικανικής Διαιτητικής Ένωσης).
Τρώγοντας μόνο ένα από τα διαφημιζόμενα τρόφιμα θα μπορούσατε κατά μέσο όρο να προσλαμβάνετε 3 φορές τη συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα... ζάχαρης και 2,5 φορές τη συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα λίπους.
«Έχουμε τόσες πληροφορίες σχετικά με τις επιπτώσεις που έχουν στην υγεία τα ανθυγιεινά τρόφιμα, που μας επιτρέπουν να ξεκινήσουμε να απαιτούμε ειδική προειδοποιητική σήμανση, όπως ακριβώς βλέπουμε στα τσιγάρα, τα προϊόντα καπνού και τα φάρμακα», δήλωσε ο ερευνητής Michael Mink, καθηγητής στο Armstrong Atlantic University, στη Σαβάνα.
«Για παράδειγμα βλέπουμε να διαφημίζονται τρόφιμα, που ξεπερνούν την συνολική ημερήσια συνιστώμενη πρόσληψη λίπους και ζάχαρης σε μία μόνο μερίδα και αυτά τα τρόφιμα θα πρέπει να επισημαίνεται ότι έχουν τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία», πρόσθεσε.
«Μέχρι όμως κάτι τέτοιο να γίνει πράξη το ασφαλέστερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να αγνοήσετε εντελώς τις διαφημίσεις και να επιλέγετε τρόφιμα βασιζόμενοι σε επίσημες διατροφικές οδηγίες και κυρίως να μάθετε πώς να αναγνωρίζετε τα τρόφιμα που αποτελούν μέρος μιας υγιεινής διατροφής και τα τρόφιμα που ανήκουν στην ακριβώς αντίθετη κατηγορία», κατέληξε.
Ο Michael Mink και οι συνεργάτες του παρατήρησαν τις διαφημίσεις τροφίμων που μεταδόθηκαν από την τηλεόραση κατά τη διάρκεια 84 ωρών της prime time και 12 ωρών το Σάββατο το πρωί για διάστημα 3 μηνών. Στη συνέχεια ανέλυσαν το θρεπτικό περιεχόμενο των διαφημιζόμενων τροφίμων.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι διαφημίσεις δεν ήταν σύμφωνες με τις συστάσεις της Διατροφικής Πυραμίδας.
Ειδικότερα από τη μελέτη προέκυψε ότι αν ένα άτομο κάνει τις διατροφικές επιλογές του με βάση τις διαφημίσεις, θα προσλάβει:
* 2.560% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας ζάχαρης
* 2.080% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας λίπους
* Το 40% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας λαχανικών
* 32% των ημερήσιων αναγκών σε γαλακτοκομικά προϊόντα
* 27% των ημερήσιων αναγκών σε φρούτα
Θα προσλάβει επίσης πάρα πολύ πρωτεΐνη, λίπος, κορεσμένα λιπαρά, χοληστερόλη και νάτριο, και πολύ λίγους υδατάνθρακες, φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα.
«Το λυπηρό είναι ότι καμία διαφήμιση ουσιαστικά δεν ξεχώριζε γιατί ήταν όλες τόσο όμοιες,» σχολίασε ο Michael Mink.
«Παρατηρήσαμε δηλαδή μια γενικότερη τάση που ήταν λίγο απογοητευτική», εξήγησε. «Παρόλο που πολλά εστιατόρια έχουν εντάξει στο μενού τους και πιο υγιεινές επιλογές, αυτές δεν εμφανίζονταν στις διαφημίσεις των τροφίμων που αναλύσαμε», πρόσθεσε.
Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις τροφίμων και η δυναμική τους
«Οι άνθρωποι έχουν την τάση να καταναλώνουν περισσότερο ένα τρόφιμο, αφότου θα το δουν να διαφημίζεται και γνωρίζουμε ότι ειδικά οι Αμερικανοί παρακολουθούν πολλή τηλεόραση - 7 ώρες ημερησίως κατά μέσο όρο», επεσήμανε η ερευνητική ομάδα.
«Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να τρώνε τροφές που έχουν εξαιρετικά υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και λίπος και εξαιρετικά χαμηλή σε φρούτα και λαχανικά. Δεν μπορούμε να πούμε ότι η τηλεθέαση θα κάνει οπωσδήποτε ένα άτομο να φάει πάρα πολύ αλλά από αυτή τη μελέτη προκύπτει ότι οι τηλεοπτικές διαφημίσεις ‘’ενθαρρύνουν’’ την υπερβολική κατανάλωση τροφίμων, που είναι πλούσια σε λιπαρά και ζάχαρη, τα οποία συνδέονται με την παχυσαρκία και με χρόνιες ασθένειες ».
Δε φταίνε για όλα οι διαφημίσεις
Δεν φταίνε για τα πάντα οι διαφημιστές, υποστηρίζει ο Gilbert Ross, διευθυντής του Αμερικανικού Συμβουλίου για την Επιστήμη και την Υγεία στην Νέα Υόρκη.
«Οι έμποροι ενθαρρύνουν τους τηλεθεατές να αγοράσουν αυτό που θέλουν να φάνε», τονίζει. «Το γεγονός ότι υπάρχουν περισσότερες διαφημίσεις για πιο ... ανθυγιεινά τρόφιμα δεν πρέπει να ερμηνευτεί ως ο πρωταρχικός λόγος για τον οποίο τα εν λόγω τρόφιμα αγοράζονται και καταναλώνονται από το κοινό. Η αλήθεια είναι ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει επειδή αυτά τα τρόφιμα είναι εύγευστα και νόστιμα».
Σύμφωνα με τον Gilbert Ross η δημόσια εκπαίδευση σχετικά με τις υγιεινές διαιτητικές επιλογές θα μπορούσε να συμβάλει αποτελεσματικά στην προώθηση της σωστής διατροφής.
cosmo.gr"
Share on Facebook